Fler och fler väljer att starta en webbshop idag. Det är inte bara etablerade företag som väljer att även börja sälja på nätet utan det finns många nya företag som har internet som sin enda försäljningskanal. Har man lite tekniskt kunnande så kan man faktiskt bygga upp en webbshop helt själv. I annat fall så är det inte svårt att hitta en webbyrå som kan hjälpa till med detta. Att starta webbshop behöver inte innebära någon stor investering vilket vi vill förklara med detta inlägg. Har man lite tid och engagemang så kan man faktiskt göra det mesta själv.
7 Steg för att bygga webbshop själv
1. Välj ett webbhotell eller annan typ av hosting där själva webbshoppen ska ligga så den blir tillgänglig på nätet. Det finns mängder av webbhotell och andra hostinglösningar att välja på, så det kan ta ett tag att hitta rätt. Ett tips är att söka på ”Billig hosting” på Google och läsa lite jämförelser om olika leverantörer innan ni gör ert val.
2. Välj system för webbshoppen. Den finns en mängd olika system att välja på men för att nämna några så är nedan väl etablerade leverantörer. Det bästa är att åtminstone de två översta är helt gratis.
- Magento (Mest avancerad och flest funktioner)
- Prestashop (Enklast att installera och använda)
- Oscommerce
- Prestaworks
- Textalk
3. Skriv texter och ta fram bilder för alla produkter eller tjänster. Att ha bilder till varje produkt eller tjänst gör att det hela känns mycket mer seriöst.
4. Mata in alla produkter och tjänster i systemet. Detta steg och steget ovan ska inte underskattas. Har man många olika produkter och tjänster så kommer detta ta lång tid.
5. Välj betallösning för din webbshop. Man kan också med fördel använda flera typer av betallösningar och det finns leverantörer som t.ex. Klarna som erbjuder en kombinerad betallösning där kort, faktura och även kreditköp finns med. Det fina med Klarnas lösning är att de då kommer stå för risken som det innebär att sälja på kredit.
6. Se till att besökare (kunder) hittar till din webbshop. Detta är kanske det viktigaste steget och detta löses oftast genom att öka synligheten på nätet. Ett effektivt sätt är att använda sig av sökmotoroptimering (SEO). Ett annat sätt är att köra med annonsering, t.ex. Adwords som är en annonseringstjänst genom Google.
7. Analysera dina besökare och avgör om de köper dina tjänster och produkter eller om du måste optimera din sida. Det kan finnas många anledningar till att besökare inte väljer att köpa något, men här gäller det att testa många olika strategier. Byt placering på produkter, gör strukturen på sidan tydligare, ändra språket så det låter mer professionellt.
Vill ni läsa mer om hur man kan starta webbshop så rekommenderar vi sidan startawebbshop.net som innehåller mycket matnyttig information i ämnet.